Rabu, 19 Mei 2021

Bagaimana Nak dapatkan Pelangan Setia

Hai Salam Sejahtera, 

Info-info di bawah adalah Survey atau komen daripada warga facebook ya. Jadi mana yang boleh diguna pakai, Boleh lah guna pakai untuk peniaga perbaiki apa yang perlu. 

Yang tulis adalah dari customer sendiri.  

Nak meniaga untuk dapatkan regular customer#

1. customer komplen . --- say mintak maaf. Kami akan perbaiki pada hari esok Dan hari seterusnya. Ambil tahu: punca nya Dan perbetulkan .
2. Kena tahu apa kehendak pelangan.. Jual apa yg pelangan Mahu.
3. jaga kualiti. Jujur. Ikhlas
4. Merendah diri & peramah
5. Ringankan mulut dan tulis perkataan maaf dan terima kasih
6. Jgn selalu tutup kedai. Klu asyik cuti je customer mmg fed up.
7. Appreciate stp komen +ve @ -ve dr cust..andai ada yg terlbh halalkan..jgn berkira..sntiasa lbhkan dlm pemberiaan..
8. No matter how bz, make sure all staffs put on a smile😊😊
9. Bila pelnggan mintak tambah ape2 tlg lebihkn sbb pelanggan akan bayar lebih.
10. Jual makanan setanding dengan harga.Harga makin naik tapi saiz makanan makin kecil. Kalau harga naik tapi portion makanan sama, okay lagi.
11. Peka dengan kehadiran pelanggan yang tetap dan baru. Pelanggan akan rasa dihargai walau hnya bertnya khabar dan ucap terima kasih dgn ikhlas jika ada yg mmbuat pembelian.inshaallah jika peniaga sopan@ baik *pasti akan di promote kpda yg lain*(Word-of-Mouth Marketing (WOM Marketing).
12. PENGURUSAN MASA ---> Bila order dapat banyak, belajar uruskan masa utk pack dan cod. kalau terlampau banyak order bgthu customer, dah full. ini tidak, last minute customer nak brg, tiba2 takleh hantar. mcm2 alasan. menyusahkan customer last minit nak cari makan/barang.
13. JAGA KEBERSIHAN -----> Kebersihan Dan keiklasan. Esp bila menjual sebab safety comes first. 💚 Barulah halal Dan thoyiban
14. PEKA KEHENDAK PELANGGAN . ----------------> Saya selalu tanya peniaga, esp peniaga makanan masakan panas. Boleh tak buat makanan nie tak pedas langsung (utk anak2 makan) beria cakap boleh. Bila sampai tetapla pedas macam biasa. Bila komplen marah kita balik. Padahal tadi dah tanya, kalau tak boleh cakap terus terang tak boleh.
15. JAGA KUALITI
------> xsdap jgn mniaga. bulih dokk (perbaiki APA yang perlu, supaya pelangan dtg lagi pada hari seterusnya. )
------> jangan indah khabar dr rupa..dlm pic kemain lagi bila dapat..knp semua mengecutt😜asal ade jerr
16. PENAMBAH INFO :
A. jaga customer tetap
B. Bila customer repeat nk order jgn bgi alasan bz sekarang..
C .Awal nya kena tya runner harga dulu.
bila dah ckp byar runner berapa.. jgn tukar2..harga runner ..
D. buat kuih biarla berpadan dgn harga .ni kdg2buat kuih besar buah guli😂😂
E .terimala ape jua complain yg berupa nasiht untuk kebaikn😂
17 . MENCARI BERKAH DALAM BERNIAGA ------------------> Jual makanan sama seperti yg kita nak makan..jgn jual berkurangan kualiti dari yg kita mkn sendiri..berjualan utk dpt berkat utk beri nafkah keluarga dan bkn setakat dpt duit saja.
18.PENYEDIAAN MAKANAN (JANGAN MASAK SYIOK SENDIRI) / DAPATKAN FEEDBACK CUSTOMER --------------> Paling utama masak jgn syok sendiri.. Selain drp nak terima positif feedback and pujian, Dptkan juga feedback negatif customer supaya sentiasa blh diperbaiki setiap masa..
19.
20.
Okee senaraikan lagi??? Apa yg berkaitan .....Apa yg perlu ada pada sikap peniaga dan apa yg perlu di perbaiki untuk Peniaga Tersebut Dapat pelangan berulang ?

Sekiranya ada penambahan, sila tinggalkan info berguna anda si ruangan komen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BILL BOOK

 PERKHIDMATAN CETAK BUKU BILL MUP SOLUTION MENYEDIAKAN KHIDMAT PERCETAK BUKU BILL SEPERTI RECEIPT BILL , VOUCHER, TICKET, DAN SEBAGAINYA.  H...